V.A.I.C

Teikumi

* Ņemot vērā iepriekš minēto informāciju jūs varat jau sākt dialogu ar programmu un tās apmācīšanu!4. Sākumā pačatojiet ar programmu, lai saprastu, kuras atbildes programma jau zina un, kuras nē.4.1. Ja programma nespēs komentēt uzrakstīto vai atbildēt uz kādu jautājumu, tā pavēstīs par to dialoga formā.4.2. Ja jums šķiet, ka programma neatbild interesanti vai neatbild atbilstoši apstākļiem un laikam, jūs varat iemācīt programmai vēl citus atbildes variantus.4.3. Ja jums ir atbilstošas tiesības, varat arī programmai likt aizmirst (palūgt izdzēst) atbildi, kura jums šķiet kļūdaina vai nešķiet interesanta.4.4. Par to, ka programma ir apguvusi jūsu mācīto atbildi, tā pavēstīs par to dialoga formā.4.5. Par to, ka jums nav atbilstošas tiesības, katram programmas apmācīšanas procesam, tā pavēstīs par to dialoga formā.* Ja programma ilgstoši nespēj atbildēt uz jūsu jautājumiem un jūs tai arī neko nemācat tad programma var izvēlēties neatbildēt vispār.5. Ja vēlaties iemācīt programmai reaģēt uz jūsu ievadīto tekstu, bet tā nezina atrbildi, jums nākamajā teikumā atbilde jāievada priekšā izmantojot restīti.5.1. Piemērs: -> Diena ir izdevusies -> Piedod, es nezinu ko teikt! -> #Diena patiešām ir lieliska!5.2. Nākamo reizi, kad rakstīsiet programmai "Diena ir izdevusies", tā atbildēs ar "Diena patiešām ir lieliska!".6. Jāņem vērā, ka programmas algoritmi ir pakārtoti kontekstam, ka ievadītais ir vienkāršs teikums vai arī tas ir jautājums.6.1. Ja ievadīsiet vienu un to pašu teikumu beigās liekot jautājumzīmi tad programma nezinās atbildi vai izdos jums atpakaļ citu pretjautājumu.6.2. Ir ļoti svarīgi atcerēties šo niansi programmas apmācītājiem un arī programmas izstrādātājiem.6.3. Ja ir atbilstošs lietotāja līmenis tad arī sistēmas atbilžu vietā programmai var iemācīt atbildēt ar normāliem teikumiem.6.4. Mācot atbildēt uz pašu sistēmas atbildi priekšā ir jāliek divas restītes (##). Pretējā gadījumā mācītais attieksies uz iepriekšējo programmas atbildi.* Sistēmas atbilžu mācīšana/variēšana ir izgudrota ar mēŗķi mainīt dialoga kontekstu vai tēmu, lai programma neliktos pārāk sistemātiska.7. Ja programma atbildi tomēr zināja jums tik un tā nekas netraucē papildināt programmas zināšanas ar savu atbildes variantu.7.1. Piemērs: -> Diena ir izdevusies -> Diena patiešām ir lieliska! -> #Es par to nešaubos7.2. Tādējādi, nākamo reizi, kad rakstīsiet programmai "Diena ir izdevusies", tā atbildēs vai nu ar "Diena patiešām ir lieliska!" vai "Es par to nešaubos".7.3. Atbilžu variantu skaits nav ierobežots, var mācīt bez gala, bet konceptu par reālo laiku un apstākļiem ir vēlams ievērot.7.4. Piemēram, jūs iemācījāt reaģēt uz vārdu "labvakar" vakarā, bet programma jums atbild ko citu, iespējams reāllaikā ir vēl tikai rīts vai pusdienlaiks.8. Paralēli reāllaika atbildēm ir iespējams likt programmai reaģēt/uzdot pretjautājumu pēc kāda laika noilguma.8.1. Piemērs: -> Man ir garlaicīgi - > Piedod, es nezinu ko teikt! -> #Man arī ir garlaicīgi$Varbūt parunāsim?$58.2. Tādējādi, rakstot programmai "Man ir garlaicīgi", tā sākumā atbildēs "Man arī ir garlaicīgi", bet pēc 5 sekundēm uzdos pretjautājumu "Varbūt parunāsim?".8.3. Neatkarīgi no laika intervāla sekundēs, programma uzdos šo pretjautājumu paredzētajā laikā un paralēli turpināsies arī pats dialogs.8.4. Gadījumā, ja programma būs aizņemta ar rakstīšanu pretjautājums tiks atlikts vēlreiz, uz to pašu laika intervālu.8.5. Dialogā ar programmu var sanākt, ka tiks "iniciēti" vairāki šādi notikumi. Šādā situācijā visi šie notikumi risināsies hronoloģiskā secībā.9. Programmā ir realizēti dažādi salīdzināšanas krietēriji, kuri ļauj uztvert iesāktus, nepabeigtus, garākus teikumus vai teikumus, kuros vārdi ir jauktā secībā.9.1. Piemēram, iemācot "Es vēlos" der zināt, ka rakstot "Es vēlos iet ārā" vai "Es vēlos sev mašīnu" programmas atbilde būs identiska.9.2. Tai pat laikā, ja atbilde papildus būs iemācīta uz teikumu "Es vēlos sev mašīnu", programma kā atbildi primāri izvēlēsies šo teikumu.9.3. Ja ievadīsiet "Mašīnu vēlos sev" vai "Zinu, ka es vēlos sev mašīnu šogad!" programma atbildēs tāpat kā iepriekš.* kā varat noprast šie salīdzināšanas kritēriji var atvieglot apmačīšanas procesu un pat padarīt to interesantāku. Jūs varētu pieņemt, ka vēlaties iemācīt kādu universālu atbildi uz teikumu kurš sāktos ar vārdiem "X Y Z ..." vai beigtos ar vārdiem "... X Y Z" tādējādi padarot iespējumu programmai atbildēt vismaz daļēji sakarā ar konkrēto tēmu/teikumu. Varētu tekt, ka tas ir sava veida "wildcards" princips, taču V.AI.C tas strādā nedaudz savādāk, jo teikumu daļas nav vienīgie atbilžu meklēšanas kritēriji.

Konteksta atslēgvārdi

* Konteksta atslēgvārdi nav gluži tas pats, kas vispārīgs dialoga konteksts, kurā gan programmai, gan lietotājam ir aptuvena tēma pie kuras sistēma cenšas pieturēties. Šeit tie kalpo kā atslēgas, lai padziļinātu kontekstu pašiem teikumiem kā tādiem. Tas ir tiešs veids kas sasaista programmas iepriekš izvadīto teikumu/atbildi ar nākamo lietotāja ievadīto teikumu/jautājumu, kas ir šis "konteksta atslēgvārds" vai "konteksta atslēgvārdi". Konteksta atslēgvārdus var izmantot, lai veidotu aptaujas, testus, jel ko, kas prasa/sagaida lietotāja ievadi kā atbildi, lai turpinātu dialoga "nākamo soli". Parasti konteksta atslēgvārdi ir viens, vai daži vārdi. Ir iespējams ievadīt jel kāda izmēra teikumu kā konteksta atslēgu, bet tas nav vēlams, jo teikumus, kuri ir saistīti ar konteksta atslēgvārdiem sistēma nemeklē globālā mērogā. Daži piemēri ar konteksta atslētgvārdiem: "Jā", "Nē", "Kāpēc", "Es ticu", "Es zinu", "Es padomāšu", utt. Pēc šī var noprast, ka tie ir vārdi, kas parasti atkārtojās dialogos ļoti bieži un, kuriem ir apstiprinoša, noraidoša vai jel kādas citas reakcijas veida nozīme. Ja dialogā ievada šādu vārdu tad programma parasti nezina atbildi, ja tā nav iepriekš speciāli apmācīta atbildēt šādā kontekstā. Programmas apmācīšana izmantojot konteksta atslēgvārdus ir ļoti laikietilpīgs un sarežģits process, bet rezultāts protams atmaksājās. Dialogā lietojot šķietami vienkāršus - vienus un tos pašus vārdus beigās var nonākt pie dažādām atbildēm, pie pilnīgi cita scenārija, konteksta. Tādēļ tos arī saucam par konteksta atslēgvārdiem.10. Mācot konteksta atslēgvārdus iesākumā nāksies izmantot procesu apstrādes logu!10.1. Konteksta atslēgvārdu mācīšanai būs nepieciešamas arī atbilstošas (augstākas) lietotāja tiesības.10.2. Pirms vēlaties iemācīt programmai jaunus konteksta atslēgvārdus mēģiniet vispirms tos izmantot dialogā ar programmu.10.3. Ja sistēma zinās šādu konteksta atslēgvārdu tad procesu apstrādes logā parādīsies: "Found context Keyword=Atslēgvārds".10.4. Pretējā gadījumā dialogā ar programmu jūs redzēsiet: "Context keywords not found" pie katra ievadītā teikuma, kas arī ir normāli.10.5. Konteksta atslēgvārdu māca ar komandu ">>". Piemēram: ">>Jā". Programma iemācīsies "Jā", kā konteksta atslēgvārdu.10.6. Ja programma jau zin šādu atslēgvārdu vai arī atslēgvārds tiks iemācīts veiksmīgi tad programma paziņos par to dialoga formā.10.7. Konteksta atslēgvārdu dzēš ar komandu "<<". Piemēram: "<<Nē". Programma izdzēsīs "Nē" no sistēmas datubāzes.10.8. Par veiksmīgu vai neveiksmīgu atslēgvārda dzēšanu programma paziņos par to dialoga formā.* Lai mācītu programmai atbildēt uz jautājumiem un citiem teikumiem izmantojot arī konteksta atslēgvārdus jums vienkārši ir jāseko procesu apstrādes logam vai arī ar laiku jūs jau iegaumēsiet un zināsiet, kuri ir vai nav konteksta atslēgvārdi. Māciet programmai atbildēt uz teikumiem izmantojot konteksta atslēgvārdus, tieši tādā pašā veidā kā mācot vienkāršus teikumus. Pemēģiniet atkal ievadīt iepriekšējo teikumu, bet šoreiz pēc programmas atbildes izmantojiet citus atslēgvārdus un vērojiet, kas jums sanāk. Sākumā, varbūt izklausās sarežģīti, taču īstenībā process ir intuitīvs un pie tā visnotaļ ātri var pierast.

Sinonīmi

* Sinonīmi programmā V.A.I.C tieši to arī nozīmē - likt programmai saprast, ka divi līdzīgi vārdi var nozīmēt vienu un to pašu. Taču runa ir tieši par līdzīgiem vārdiem nevis vārdu klasifikāciju pēc nozīmes. Ar šo funkciju mēs nevaram likt saprast, ka suns un kaķis ir dzīvnieki vai arī, ka balts, sarkans un zaļš ir krāsas. Šī funkcija ir paredzēta vārdu salīdzināšanai pēc nozīmes, lai mazinātu lieku teikumu skaitu datubāzē, kuriem principā varētu būt vienas un tās pašas atbildes. Protams, var būt arī vienas un tās pašas atbildes dažādiem jautājumiem taču labāk ir reducēt vismaz līdzīgu jautājumu skaitu.11. Mācot programmai sinonīmus iesākumā nāksies izmantot procesu apstrādes logu!11.1. Sinonīmu mācīšanai būs nepieciešamas arī atbilstošas (augstākas) lietotāja tiesības.11.2. Pirms vēlaties iemācīt programmai jaunus sinonīmus mēģiniet vispirms tos izmantot dialogā ar programmu.11.3. Ja sistēma atpazīs teikumā sinonīmus tad procesu apstrādes logā parādīsies: "Found word Relations=Sinonīmu skaits".11.4. Pretējā gadījumā dialogā ar programmu jūs redzēsiet: "Word relations not found" pie katra ievadītā teikuma, kas arī ir normāli.11.5. Sinonīmus māca ar komandu "==". Piemēram: "Saguris==Noguris". Programma turpmāk sapratīs, ka "Saguris" nozīmē to pašu kas "Noguris".11.6. Ja programma jau zin šādus sinonīmus vai arī sinonīmi tiks iemācīti veiksmīgi tad programma paziņos par to dialoga formā.11.7. Sinonīmus dzēš ar komandu "<>". Piemēram: "Starā<>Priecīgs". Programma turpmāk sapratīs, ka "Starā" nenozīmē to pašu kas "Priecīgs".11.8. Par veiksmīgu vai neveiksmīgu sinonīmu dzēšanu programma paziņos par to dialoga formā.11.9. Programma nepieļauj rekursīvu sinonīmu mācīšanu. Tas nozīmē, ja ir iemācīts, ka "Saguris==Noguris" tad iemācīt "Noguris==Enerģisks" vairs nesanāks.11.10. Ja sinonīmu mācīšanas laikā programma pamanīs rekursiju tad programma paziņos par to dialoga formā.11.11. Sinonīmu mācīšanā iesakam pieturēties pie "labās prakses", ka svarīgākais sinonīms vienmēr atrodas labajā pusē.11.12. Programma neaizliedz mācīt sinonīmus jauktā secībā, bet mācot tos pareizi vienam sinonīmam var iemācīt arī vairākas nozīmes.11.13. Dzēšot sinonīmus nav nozīmes kurās pusēs sinonīmi atrodas, jo programma saprot tos jau pēc nozīmes.11.14. Piemērs ar labo praksi: "minka==kaķis", "minkāns==kaķis", "minkiņš=kaķis", "kaķītis==kaķis", "miuka=kaķis", "minkijs==kaķis".